top of page

עוד באותה קטגוריה

נשים בכנסת: ייצוג שיא, אבל לא מספק

מספר חברות הכנסת בישראל וייצוג הנשים בה תמיד היו סוגיה נתונה במחלוקת. תחקיר "התקרה" בדק את הנתונים מהקמת המדינה ועד ימינו. התוצאות מפתיעות, ולא לטובה

 

כבר יותר מעשור מתקיים דיון ער במדינות רבות בעולם על ייצוג נשים בזירה הפוליטית, מתוך הבנה שישנה חשיבות רבה לייצוג משמעותי של נשים בפוליטיקה. מדינות ומפלגות ערכו שינויים רבים. לדוגמא, חלקן הגדירו מכסות ייצוג שהביאו לעלייה ניכרת בייצוג הנשים בבתי נבחרים, ובשנים האחרונות גדל מספר המדינות בהן קיים איזון מגדרי בממשלה.

בכנסת הנוכחית, הכנסת ה-20, מכהנות 34 נשים, שמהוות קצת יותר מרבע כלל חברי הכנסת. מדובר בייצוג שיא של חברות הכנסת מקום המדינה ועד היום. בכנסת הראשונה והשנייה כיהנו 12 חברות כנסת, ובכנסת השביעית היה הייצוג הנמוך ביותר של נשים - 8 חברות כנסת בלבד. בכנסת ה-14 כיהנו 9 נשים, ובכנסת שאחריה המספר כמעט הוכפל - 17 חברות כנסת. בכנסת ה-19 כיהנה חברת הכנסת האתיופית הראשונה והיחידה, פנינה תמנו-שטה.

בכל שנותיה של הכנסת כיהנו בה רק 126 חברות כנסת, מתוכן ארבע נשים ערביות ו-15 נשים רוסיות בלבד. מלבד היותו של הייצוג המספרי נמוך, הוא גם אינו מגוון. ניתן לראות כי בשנים האחרונות חלה התקדמות מסוימת, אך נתונים אלה רחוקים מלהתאים לצביונה של מדינה דמוקרטית-ליברלית, ונראה כי הדרך לשוויון מגדרי בפוליטיקה הישראלית עוד ארוכה.

bottom of page